ششمین دوره کنسرتهای آنلاین آغاز شد/ تماشای سومین «ماه و نوا»
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۳۳۹۶
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، ششمین دوره کنسرتهای آنلاین در قالب سومین برنامه از پروژه «بر خط ماه و نوا» به صورت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و حمایت دفتر موسیقی برگزار شد.
در روز نخست اجراها، در ابتدا رضا علی آبادی نوازنده تنبور روی صحنه رفت و به تکنوازی پرداخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اجرای دوم روز نخست، به گروه علی علیزاده نوازنده ویولن، پویا دهلاری نوازنده ویولن، پگاه فاضلی نوازنده آلتو و هستی شاهپوری نوازنده ویولنسل اختصاص داشت و این گروه قطعات La oración del torero اثر Joaquin Tarini، Landscapes اثر Ernest Bloch و Crisantemi اثر Giacomo Puccini را اجرا کردند.
اجرای پایانی روز نخست به گروهی سه نفره متشکل از حمید قنبری نوازنده سازهای کوبهای، همایون نصیری نوازنده سازهای کوبهای و حسین رضایی نیا نوازنده سازهای کوبهای اختصاص داشت و این گروه قطعات بداهه نوازی براساس دور ۹ ضربی و میزان های ۵ ضربی، بداهه نوازی براساس متر ۱۰ ضربی و بداهه نوازی بر پایه ریتمهای محلی و مقدمهای براساس ریتمهای جنوبی اتصال به چهارضربی ساده و اتصال به مقام حی الله کردی اتصال به کادانس و شکست پایانی را اجرا کردند.
این فصل از برنامهها در سه دوره توسط انجمن موسیقی ایران برنامهریزی و به صورت ماهیانه اجرا شد. گونههای مختلف موسیقی از جمله موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک غربی در این دوره در جدول برنامهها گنجانده شدهاند تا از حداکثر ظرفیت هنرمندان موسیقی در سه دوره برگزاری استفاده شود.
مجموعه کنسرتهای آنلاین در ماههای خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۰ طبق جدولهای اجرایی پخش خواهند شد.
کد خبر 5273812 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: کنسرت آنلاین تالار رودکی انجمن موسیقی ایران فیلم سینمایی تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم کوتاه ویروس کرونا شبکه پنج سیما رادیو صبا آلبوم موسیقی شبکه مستند سیما موسیقی تلفیقی حضور هنر ایران در جهان برنامه رادیویی سینمای مستند سریال ایرانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۳۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟
پیمان خازنی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که این روزها پروژه موسیقایی نمایشی «مجنون آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان را در تالار حافظ به صحنه برده اسن در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره انگیزه های خود برای به صحنه بردن این اثر که به نوعی چندمین تجربه او در حوزه تلفیق موسیقی و نمایش محسوب می شود، توضیح داد: زبان و ادبیات فارسی غنیترین ثروت ما ایرانیان است و پرداختن به متون کهن فارسی، یک مراجعه درست در راستای ساختن دنیای جدید برای اقوام ایرانی محسوب میشود. در این راستا منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی گنجوی به قدری غنی است که به جرات میتوان آن را بزرگترین منظومه عاشقانه در ادبیات جهان دانست.
وی افزود: از زمانی که با این شاهکار آشنا شدم هربار که به سراغش میروم، ظرفیت تازهای در آن پیدا کرده و تشویق میشوم از زاویهای دیگر به آن بپردازم. «لیلی و مجنون» هنوز برای من تمام نشده است. پرداختن به چنین آثاری کار دشواری است؛ چراکه بیش از هر چیز در این زمینه باید برداشت درستی از مخاطب داشت و این مهم به راحتی میسر نیست.
این آهنگساز بیان کرد: شناخت جهان شاعر و مطابقت آن با سلایق متعدد مخاطب امروزی از طرفی و بازنویسی اثر به زبان امروز از سوی دیگر کار سختی است. رسیدن به این مرحله تازه بنا نهادن سنگ اول است. پس از آن باید به سراغ موسیقی رفت. موسیقی ایرانی ظرفیتهای فراوانی دارد و همراه ساختن آن با گستره وسیع شهر ایرانی نیازمند دقت بالایی است. البته با توجه به اهمیت آشنایی کارگردان با ظرافت موسیقی ایرانی، خودم کارگردانی نمایش را برعهده گرفتم که امیدوارم در این کار بتوانم اندازهها را رعایت کنم. البته آثار پرفروش معمولا جنبه ادبی و فرهنگی را به ناچار قربانی گیشه میکنند اما ما در «مجنون آن لیلی» به دنبال دوسر برد هستیم.
خازنی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: «مجنون آن لیلی» پر از رنگ و لایههای درونی و بیرونی است. به عبارتی درونش فلسفی و بیرونش عاشقانه است و نمایشنامه این ابزار را در اختیارم گذاشت تا لایهها برای سطوح مختلف سنی و فکری جاگذاری شود. طراحی لباس و طراحی نور نیز ۲ رکن مهم صحنهاند. با این ابزار تلاش کردم که رویا تولید کنم
وی در پایان اظهار کرد: البته من این کارها را یک رشته منظم میبینم؛ این رشته تالیف که توسط یک آهنگساز کارگردانی میشود، به زودی حضور آهنگسازان جوان را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه معتقدم آهنگسازی به دلیل انتزاعی بودن از کارگردانی دشواریهای بیشتری دارد و امیدوارم علاقهمندان به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
پروژه موسیقایی نمایشی «مجنونِ آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان، آهنگسازی طراحی و کارگردانی پیمان خازنی، تهیه کنندگی ساسان سالور و حمیدرضا علی نژاد، روایت رشید کاکاوند، خوانندگی هادی فیض آبادی (با همراهی زهره فیروزی و امید نصری) و بازی عمار تفتی، زهره فیروزی، ملیکا شهاب، رز ایزدی، سپیده موسوی، علی تیمور فامیان، آتنا قرایی، سیما نوروزیان روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت های 18:30 و 21 در تالار حافظ تهران میزبان مخاطبان است.
کد خبر 6096120 علیرضا سعیدی