Web Analytics Made Easy - Statcounter

پخش آنلاین تله تئاتر‌ها را باید از موفق‌ترین راهکار‌های عصر کرونایی نمایش کشور برای ممانعت از قطع زنجیره ارتباطی میان تئاتر و مخاطب بدانیم.

خبرگزاری میزان - پخش آنلاین تله تئاتر‌ها را باید از موفق‌ترین راهکار‌های عصر کرونایی نمایش کشور برای ممانعت از قطع زنجیره ارتباطی میان تئاتر و مخاطب بدانیم.

شیوع کرونا و تعطیلی طولانی مدت سالن‌های تئاتر در کنار فشار اقتصادی عمیقی که بر جامعه تئاتر داشت، در بحث فرهنگی نیز کور سو امیدی که پس از سال‌ها تلاش برای آشتی مردم و تئاتر ایجاد شده بود از بین برد تا زمزمه‌های ورود تئاتر به سبد خانوار، به یکباره در نطفه خفه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام در حالی رخ داد که این هنر بی بدلیل می‌توانست با یک برنامه ریزی مناسب و کارشناسی به یکی از اصلی‌ترین ستون‌های اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و حتی پرکردن اوقات فراغت در عصر کرونا تبدیل شود. موضوعی که گرچه از دید مسئولان و هنرمندان فرهنگی مغفول نبود و از آغازین روز‌های تعطیلی تئاتر با برگزاری جشنواره‌های آنلاین، فعال سازی فرآیند تئاتر در خانه و تئاتر برای همه، ورود به فضای مجازی و بهره گیری از آن در مسیر فرهنگسازی، آموزش و درآمدزایی، تعامل با صدا و سیما در مسیر تولید تله تئاتر، تغییر کاربری تماشاخانه‌ها و استفاده از آن‌ها برای ساخت فیلم تئاتر و ... تلاش شد تا گام‌های موثری در این مسیر برداشته شود، اما نبود نقشه راه، نبود ایده‌های خلاقانه و قابل دفاع و ... درخشش آن بیشتر در محدوده موفقیت‌های فردی رخ داد.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

پخش آنلاین تله تئاتر‌ها را بی تردید باید به عنوان موفق‌ترین راهکار تئاتری این روز‌ها معرفی کرد. اقدامی که گرچه در ابتدای راه است، اما اقبال خوبی از سوی مخاطب داشته است.

در این گزارش تلاش داریم تا به معرفی برخی سایت‌ها که به عنوان جایگزین تماشاخانه ها، پل ارتباطی مردم با تئاتر شده اند می‌پردازیم:

نمایش نت

نمایش نت نخستین تلویزیون اینترنتی تئاتر کشور است که گرچه در سال‌ها گذشته فعالیتش را آغاز کرده بود، اما به طور رسمی از ۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۹ در دسترس عموم قرار گرفت. در این طرح سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پردیس تئاتر تهران را در اختیار تلویزیون اینترنتی نمایش نت قرار داد تا این سامانه تعدادی نمایش را که در فرهنگسرا‌ها در حال اجرا بودند و اجرای آن‌ها در پی جلوگیری از شیوع کرونا ویروس تعطیل شد را به صورت آنلاین نمایش دهد. نمایش «خیمه شب بازی کرونا و مبارک» به کارگردانی حسین ربیعی اولین اثری بود که نمایش نت در ۱۷ فروردین پخش نمود.

آرشیو نمایش نت در حال حاضر حدود ۲۰۰ اثر تئاتری را در ۸ پخش آیینی و سنتی، کمدی، کودک و نوجوان، تراژدی، درام اجتماعی، سیاسی و انتقادی، عاشقانه و رمانتیک و فیزیکال در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

نمایش خارجی «همسران سرخوش ویندزور ویلیام شکسپیر» به کارگردانی کریستوفر لاسکومب، «خداحافظی نکن» مسعود طیبی، «مدآ» به نویسندگی اوریپید بن پاور و کارگردان کری کراکلن و «در وقت مقرر» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا کبگانی آخرین آثاری هستند که در آبان ماه در نمایش نت پخش شدند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان تنها مرکز تخصصی کودک و نوجوان، در دوران تعطیلی سالن‌های نمایشی، با همکاری تیوال طرح «نمایش نما» را از ۱۵ مردادماه راه اندازی کرد.

در این طرح که با شعار «هر روز یک تئاتر» فعالیت خود را آغاز کرد، علاقه‌مندان با خرید بلیت از گیشه فروش مجازی نمایش‌ها، در بخش تئاتر سایت کانون پرورش فکری به نشانی th.kpf.ir با یک‌سوم قیمت می‌توانند نمایش‌هایی که در سال‌های گذشته برای آن‌ها تولیدشده است، را ببینند.

در حال حاضر ۳۶ نمایش کودک و نوجوان از جمله پیرمرد و ببر، تو مثل طوطی، خرس آرکانسا، راز گنجور، عقل صورتی، کلوچه دارچینی، کلوچه‌های خدا، کوزه عسل، ماهی، هدیه اسرارآمیز و... در آرشیو نمایش نما قرار دارد و فیلمِ نمایش «کوزه عسل نیست» به نویسندگی و کارگردانی عادل بزدوده آخرین اثری است که در پایگاه اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اکران شد.

تیوال

گروه نرم افزاری «انسان» با طراحی و راه اندازی سایت «تیوال» سامانه پیشرفته خرید و تماشای آنلاین آثار ویدیویی، خرید بلیت با انتخاب صندلی، ارایه تخفیف‌های ویژه و... را راه اندازی کرد.

تیوال که بخش عمده فعالیت آن بر فروش بلیط متمرکز بود، همزمان با شیوع کرونا، در تعامل با سازمان‌ها و گروه‌های تئاتری، از ۱۰ اردیبهشت بخش فیلم تئاتر را نیز بر مجموعه فعالیت‌های خود اضافه کرد.

تاکنون تیوال بیش از ۱۰۰ فیلم تئاتر از جمله زمین مقدس ایوب آقاخانی، اپرای عروسک مولوی بهروز غریب پور، پچ پچ‌های پشت خط نبرد اشکان خلیل نژاد، باغ آلبالو اکبر زنجان پور، نورا اثر علیرضا کوشک جلالی، کرونوس علی صفری، سنگ در جیب هایش پارسا پیروز فر و ... را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

فیلیمو

فیلیمو اولین سامانه نمایش درخواستی (VOD) اشتراکی ایرانی و از محصولات شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا (صباایده) است که در بهمن ۱۳۹۳ آغاز به کار کرد.

این سامانه که براساس رتبه‌بندی الکسا چهاردهمین سایت پربازدید ایران است، در ادامه فعالیت‌های خود، فیلم تئاتر را نیز در برنامه قرار داد و در حال حاضر ۸۹ نمایش از جمله شایعات رحمان سیفی آزاد، اعتراف شهاب حسینی، شکلک کیومرث مرادی، خشکسالی و دروغ محمد یعقوبی، بالاخره این زندگی مال کیه اشکان خلیل نژاد و ... را در معرض دید عموم قرار داده است.

کول دانلود

کول دانلود یکی دیگر از سایت‌هایی است که دانلود رایگان فیلم تئاتر را در برنامه قرار داده است.

در آرشیو این سایت حدود ۴۰ فیلم تئاتر از جمله شکلک کیومرث مرادی، خشکسالی و دروغ محمد یعقوبی، هملت رضا گوران، مکبث رضا ثروتی، مرد بالشی محمد یعقوبی، گلن گری گلن راس پارسا پیروز فر، ۲۱ بار مردن در سی روز صابر ابر و ... جهت دانلود قرار دارد.

آپارات

آپارات یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی است که فیلم تئاتر را همواره در دستور کار خود داشت. این سرویس اشتراک ویدیویی که فعالیت خود را با اشتراک رایگان کلیپ‌ها و فیلم‌هایی که مخاطبان بارگذاری می‌کنند از سال ۸۹ آغاز کرد.
در حال حاضر آپارات از جمله سامانه‌هایی است که به صورت رایگان فیلم تئاتر در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

علی رحیمی

انتهای پیام/

برچسب ها: علی رحیمی تئاتر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: علی رحیمی تئاتر کانون پرورش فکری فیلم تئاتر حال حاضر تله تئاتر نمایش نت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۱۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «میتینگ» گفت: امروزه نمایشی که به روی صحنه می‌رود باید حرف دل مردم باشد، همیشه در نمایش‌هایم اولویتم دغدغه‌های امروزه جامعه و مردم بوده است و تلاش کرده‌ام تا نمایش‌هایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود.

محمدرضا اربابی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایش ژانری کمدی دارد و به اتفاقاتی که در یک دانشگاه رخ می‌دهد، می‌پردازد. در واقع این نمایش نشان‌دهنده بخشی از جامعه و عده‌ای از انسان‌ها است که شخصیت‌های نمایش به تعریف آن می‌پردازند.

وی در خصوص عوامل این نمایش اضافه کرد: در نمایش میتینگ بازیگران جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و با سابقه تئاتر مشهد به روی صحنه می‌روند. گروه از اواخر سال گذشته تمرینات خود را آغاز کرد و در حال حاضر با تلاش شبانه‌روزی ۲۰ شب نمایش را روی صحنه بردیم.

اربابی با اشاره به واکنش و بازخوردهای نمایش خود گفت: در این چند شب اجرا استقبال‌ها بسیار خوب و راضی‌کننده بوده است، همچنین اساتیدی که به دیدن نمایش آمدند بسیار راضی بودند و با توجه به اینکه نمایش در دل مافیا اتفاق می‌افتد، تحلیل‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی زیادی از نمایش داشتند.

وی افزود: مخاطب عام نیز به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند، علاوه بر نظرات مثبت نقدهایی بر نمایش وجود داشت که همگی بسیار محترم هستند در مجموع با استقبال مخاطبان و فروش بالای نمایش از عملکرد تیم و گروه نمایش راضی هستم و خوشحالم که مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.

کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان اینکه همیشه تلاش کرده‌ام تا نمایش‌هایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان هر نمایشی، نمایشنامه‌های مختلفی را مطالعه می‌‎کنم که حرف امروز و دغدغه جامعه باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم حتما آن را انتخاب و اجرا می‌کنم.

اربابی اضافه‌ کرد: امروزه نمایشی که به روی صحنه می‌رود باید حرف دل مردم باشد؛ اجرای نمایش‌هایی مانند «هملت» و «اوتولو» زمانی می‌تواند موفق باشد که بر اساس نیازهای امروز جامعه، نه دغدغه‌های جامعه گذشته باشد. همیشه در نمایش‌هایم اولویت‌ام دغدغه‌های امروزه جامعه و مردم بوده است.

اجرای تئاتر کمدی با ریسک بالایی همراه است

وی با بیان اینکه نمایش میتینگ یک کار کمدی است و اجرای آن ریسک بالایی داشت، اظهار کرد: تقریبا در بیشتر ژانرها مانند مذهبی و یا تاریخی نمایشی را اجرا کرده‌ام و نمایش میتینگ دومین کاری کمدی من بود. اولین سابقه کار کمدی‌ام به نام پرواز ۷۳۷ بود که در یزد به روی صحنه بردم.

کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان تجربه کاری کمدی افزود: اجرای نمایش کمدی سخت و خوب است، اجرای نمایش کمدی میتینگ با سابقه کاری که داشتم به نوعی ریسک بود. اجرای نمایش کمدی و خنداندن مخاطب در هر دوره ای کار سخت و مشکلی است، چرا که باید برای خنداندن مخاطب موقعیت کمدی ایجاد کرد که کار دشواری است.

اربابی اضافه‌ کرد: اجرای نمایش میتینگ تجربه‌ای متفاوت بود و سعی می‌کنم برای تئاتر بعدی یک نمایش کمدی سیاه را انتخاب کنم تا بتوانم خودم را به چالش بکشم و کارهای مختلفی را در ژانرهای متفاوت به روی صحنه برده باشم.

وی در خصوص جایگاه تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: به‌عقیده من فضای تئاتر مشهد به نوعی پراکنده و حمایت از نسل جوان کمتر است، در حالیکه باید به جوانان فرصت دیده شدن را بدهیم. حمایت برخی از اساتید نیز به دلیل حضور نسل جوان در تئاتر است که بسیار ممنون آن‌ها هستم.

اساتید تئاتر باید از نسل جوان حمایت کنند

کارگردان نمایش «میتینگ» با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مشهد کار دشواری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مذهبی بوده اجرای نمایش نیز کار دشواری است. اساتید باید از نسل جوان حمایت کنند نه اینکه روبه روی آن‌ها بایستند.

اربابی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در سال جدید برای تئاتر مشهد بود یا خیر، گفت: قطعا می‌توان سال خوبی را برای تئاتر مشهد پیش‌بینی کرد؛ چراکه نمایش‌های روی صحنه کیفیت بالایی دارند و نسل جوان بیشتر از گذشته در تئاتر حضور دارند. در این ایام نمایش‌هایی با حضور نسل جوان دیده‌ام که به نظرم می‌توان امسال و سال آینده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چند نماینده از مشهد حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: گروه ما نیز در حال رایزنی است تا نمایش میتینگ را با شکلی مدرن شده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه ببرد.

عکس تزئینی است

یکی از مشکلات تئاتر حضور بازیگرانی است که تخصص کافی را ندارند

رضا سپهر، بازیگر تئاتر میتینگ نیز در خصوص ایفای نقش در نمایش «میتینگ» اظهار کرد: در این نمایش عهده‌دار ایفای نقش «پرور» هستم که یکی از کاراکترهای اصلی نمایش است. پرور دارای شخصیتی متعارض و در واقع به گونه‌ای آفتاب‌پرست است که مسئولیت حراست و سلف دانشگاهی به نام دارقوزاباد را برعهده دارد.

این بازیگر تئاتر افزود: دانشگاهی که بخش کوچکی از جامعه محسوب می‌شود و نماد افرادی دو رو است که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و دانشجویانی که در آنجا تحصیل می‌کنند دانشجویانی روشنفکر نیستند و به راحتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند که در آخر کاراکتر پرور با رانت و قدرتی که دارد تصمیم‌گیرنده دانشگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور عوامل برجسته‌ دلیلی برای ترغیب ایفای نقش در این نمایش بود، گفت: کارگردان نمایش آقای محمدرضا اربابی هستند و نمایشنامه توسط آقای عباس جانفدا نوشته شده است و دیگر عوامل نمایش که جزو افراد با سابقه تئاتر مشهد هستند، در تصمیمم برای حضور در این نمایش بسیار تاثیرگذار بود.

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه واکنش‌ها نشان می‌دهد که به خوبی از عهده ایفای نقش برآمده‌ام، بیان کرد: بر اساس مشورت‌هایی که صورت گرفته بود ایفای نقش این کاراکتر به من پیشنهاد شده بود و باتوجه به نوع کمدی نمایش و دیالوگ قرار بر این شد تا نقش پرور را اجرا کنم که خوشبختانه به خوبی توانستم از عهده اجرای آن بربیایم و اساتید و پیشکسوتانی که نمایش را دیده‌اند از ایفای نقش بسیار راضی بودند.

سپهر ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که به خوبی کاراکتر پرور را معرفی کنم و خوشحالم که این کار به خوبی انجام شد، همچین در اجرای کمدی نمایش، برقراری ارتباط کلامی و جذب مخاطب به خوبی انجام گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا عهده‌دار نقش شخصیت پرور در نمایش شود، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد در ایفای نقش پرور مصمم شوم تضادی است که میان کاراکتر نمایش با شخصیت اصلی من وجود دارد؛ پرور شخصیتی است که نقاب بر چهره دارد، در حالیکه در واقعیت شخصیتی متعارض با این کاراکتر دارم و از دو رویی پرهیز می‌کنم.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: وجود این چالش‌ها باعث شد تا برای اجرای این شخصیت مصمم شوم و در نمایش ایفای نقش کنم و خرسندم که با این کار توانستم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم.

سپهر خاطرنشان کرد: نمایش میتینگ اولین تجربه کاری من با آقای اربابی است، ایشان کارگردان جوان و با ذوقی هستند که اخلاق حرفه‌ای را به خوبی رعایت می‌کنند. یکی دیگر از نکات مثبت آقای اربابی نسبت به دیگر کارگردانان تعاملی بود که با پیشکسوتان نمایش داشتند، او به عنوان کارگردان پذیرای ایده و پیشنهاداتی که از سوی گروه ارائه می‌شد بود.

وی افزود: آرامشی که توسط کارگردان کار در گروه برقرار می‌شد بسیار حائز اهمیت است؛ برخلاف کارگردانان دیگری که با ادبیات نامناسب استرس بیشتری به بازیگران وارد می‌کنند، ایشان با متانت آرامش را  در گروه حاکم می‌کرد و من از کار در کنارش لذت بردم.

نمایش‌های روی صحنه مشهد به سمت رئالیست بودن پیش رفته‌اند

این بازیگر تئاتر در خصوص جایگاه تئاتر مشهد گفت: کیفیت نمایش‌های روی صحنه بهتر ازسال‌های گذشته است و نمایش‌ها به سمت رئالیست پیش رفته‌اند و می‌توان گفت نسبت به نمایش‌هایی که قبلا اجرا می‌شد شاهد رشد هستیم، اما متاسفانه از لحاظ  کیفیت متن و نمایشنامه‌ها در این چند سال افت قابل توجهی را شاهد بوده‌ایم.

سپهر با اشاره به تنوع ژانرهای مختلف نمایش‌های روی صحنه مشهد، بیان کرد: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، در طول این سال‌ها شاهد آثار متنوعی در ژانرهای مختلف هستیم که هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد، اما در این میان کارگردان معدودی هستند که به واسطه شهرت و یا بازیگران، نمایش‌هایشان فروش خوبی دارد و دیده شده‌اند.

تربیت نابازیگر در کارگاه‌های آموزشی نامعتبر

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط افراد بی‌سابقه باعث لطمه به تئاتر می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزش بازیگری برگزار می‌شود که به جز تعدادی اکثرا توسط اساتیدی که تخصص ندارند اداره می‌شوند و به ظاهر بازیگر آموزش می‌دهند که در واقع اینگونه نیست.

این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: به عقیده من افراد که وارد حیطه بازیگری می‌شوند باید پس از گذراندن کلاس‌های آموزشی در بخش‌های کوچکتر شروع به کار کنند و پس از آن در بلک باکس‌ها ایفای نقش کنند تا پس از کسب تجربه‌های بیشتر وارد سالن اصلی تئاتر شوند.

بازگیری تئاتر نیازمند استعداد و مطالعه کافی است

سپهر افزود: بسیاری از بازیگران کار اولی با رانت و مافیا در نمایش‌های اصلی نقشی را ایفا می‌کنند، در صورتیکه بازیگری نیازمند استعداد و مطالعه کافی است و اگر هوش بازیگری نداشته باشیم، نمی‌توانیم در قاب صحنه باقی بمانیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جدیدترین همکاری افشاریان و خاکزاد
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند/ اجرا در تالار قشقایی
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • پیشنهاد تماشای «افعی تهران» در تلویزیون
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد